موج خبر بلند!

بررسی خبر بخ بلندای امواج سونامی

 

پکن – آژانس فضایی چین می گوید بخش عمده ای از بزرگترین موشک آن وارد جو زمین بر فراز مالدیو در اقیانوس هند شده و بیشتر آن در اوایل روز یکشنبه سوخت.

جاناتان مک داول ، اخترفیزیکدان هاروارد ، که بخشی از موشک در حال سقوط را ردیابی می کند ، در توییتر خود گفت: “ورود به اقیانوس از نظر آماری همیشه به احتمال بسیار زیاد بوده است. به نظر می رسد که چین برنده قمار خود شده است … اما هنوز هم بی پروا بود.”

مردم اردن ، عمان و عربستان سعودی از مشاهده بقایای موشک های چینی در شبکه های اجتماعی خبر داده اند ، ده ها کاربر با انتشار تصاویری از آوارهایی که در آسمان خاورمیانه سوراخ می کند.

مراحل موشک خارج شده معمولاً به زودی پس از پرواز ، معمولاً بالای آب دوباره وارد جو می شوند و به مدار نمی روند.

بعداً ، خبرگزاری رسمی چین شین هوا توضیح داد که ورود مجدد روز یکشنبه ساعت 10:24 صبح به وقت پکن صورت گرفت.  در این گزارش آمده است: “بیشتر موارد در حین فرآیند ورود مجدد بیش از حد قابل تشخیص سوخته شدند.”

با این حال ، سناتور بیل نلسون ، مدیر ناسا ، بیانیه ای صادر کرد و گفت: “واضح است که چین از استانداردهای مسئول باقی مانده های فضایی برخوردار نیست.”

مرحله موشکی 30 متری (100 فوت) از بزرگترین بقایای فضایی سقوط شده روی زمین است.  برنامه فضایی چین ، با روابط نظامی نزدیک خود ، دلیل اصلی پرتاب موشک به فضا را بیان نکرد و در عوض به آن اجازه داد که پس از انداختن محموله ، مانند معمول در چنین عملیاتی ، به زمین سقوط کند.

موشک Long March 5B ماژول اصلی اولین ایستگاه فضایی دائمی چین ، Tianhe یا هارمونی آسمانی را در تاریخ 29 آوریل به مدار زمین پرتاب کرد.  چین 10 پرتاب دیگر را برای پرتاب قسمتهای اضافی ایستگاه فضایی به مدار در نظر گرفته است.

یک موشک 18 تنی که در ماه مه گذشته سقوط کرد ، سنگین ترین آوار است که در سال 1991 به طور غیرقابل کنترل از ایستگاه فضایی سالیوت 7 شوروی سابق سقوط می کند.

اولین ایستگاه فضایی Tiangong-1 جهان پس از تأیید کنترل کنترل پکن در اقیانوس آرام در سال 2016 سقوط کرد.  در سال 2019 ، آژانس فضایی در حال تخریب دومین ایستگاه Tiangong-2 خود در جو است.  هر دو مدت کوتاهی توسط فضانوردان چینی به عنوان پیشگامان ایستگاه دائمی چین که هم اکنون در دست ساخت است ، اشغال شدند.

در ماه مارس ، بقایای موشک Falcon 9 که توسط شرکت فضایی ایالات متحده SpaceX شلیک شد ، در واشنگتن و در سواحل اورگان به زمین افتاد.

چین به دلیل ارسال موشک برای از بین بردن ماهواره هواشناسی موجود در ژانویه 2007 ، ایجاد زمینه وسیعی از بقایای خطرناک ، که ماهواره ها و دیگر فضاپیماها را دشوار می کند ، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۲۰
عرفان محمدپور