موج خبر بلند!

بررسی خبر بخ بلندای امواج سونامی

 

معامله ای که روز سه شنبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای پایان دادن به اختلافات طولانی مدت خود در مورد یارانه های بوئینگ و ایرباس به توافق رسیدند ، به معنی از بین بردن میلیاردی وظایف کیفری است.  این امر تنشهای فرا اقیانوس اطلس را کاهش داده و به هر دو کشور اجازه می دهد تا روی یک تهدید اقتصادی مشترک تمرکز کنند: چین.

اما این دستیابی باعث می شود سایر اختلافات تجاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا حل نشده باشد.  واضح است که مالیات وارداتی که رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ سه سال پیش به فولاد و آلومینیوم اروپا تحمیل کرده بود توسط رئیس جمهور جو بایدن انجام شد.  اینکه آیا پیشرفت در این موضوع به زودی قابل حل است هنوز مشخص نیست.

اما در اختلاف با بوئینگ-ایرباس ، کاترین تای نماینده تجارت آمریکا گفت که دو طرف بر سر توافق 5 ساله برای تعلیق تعرفه ها در مرکز درگیری توافق کرده اند.  با این حال ، Ty هشدار داد که اگر شرکت های آمریکایی نتوانند “به طور عادلانه رقابت کنند” با تعرفه ها در اروپا ، تعرفه ها مجدداً برقرار می شوند.

تای در هنگام دیدار بایدن با رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: “اعلامیه امروز باعث تحریک طولانی مدت در روابط ایالات متحده و اتحادیه اروپا می شود.”  سرانجام ما به جای جنگ با یکی از نزدیکترین متحدان خود ، در برابر یک تهدید مشترک متحد می شویم. »

این معامله دویدن از اعتبار بین المللی جدیدی را برای بایدن به ارمغان می آورد ، زیرا او روز چهارشنبه به یک اجلاس خاردار بالقوه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه می رود.  این نیز خبر خوبی برای یک شرکت هواپیمایی است که با محدودیت در سفر با ویروس کرونا ویران شده است.

اختلافات تجاری تحت دولت ترامپ سر به فلک کشیده است و شاهد اعمال تعرفه برای تعدادی از شرکت ها است که هیچ ارتباطی با تولید هواپیما ندارند ، از شراب سازان فرانسوی گرفته تا نانوایان بیسکویت آلمانی در اروپا و تولیدکنندگان ارواح آمریکایی در ایالات متحده و بسیاری دیگر. .

پس از آنکه سازمان تجارت جهانی اعلام کرد اتحادیه اروپا به تصمیمات خود درباره یارانه ایرباس مستقر در فرانسه عمل نکرده است ، ایالات متحده در سال 2019 7.5 میلیارد دلار تعرفه برای صادرات اروپا وضع کرد.  پس از صدور حکم سازمان تجارت جهانی مبنی بر اینکه ایالات متحده یارانه های غیرقانونی را به بوئینگ مستقر در سیاتل اعطا کرده است ، اتحادیه اروپا در نوامبر گذشته با 4 میلیارد دلار مجازات مقابله به مثل کرد.

ترخیص موقت

در ماه مارس ، چند هفته پس از روی کار آمدن بایدن ، دو طرف توافق کردند تعرفه ها را به حالت تعلیق درآورند.  این تعلیق از 11 مارس به مدت چهار ماه آغاز شد.  توافق نامه جدید از 11 ژوئیه رسماً لازم الاجرا می شود.

اورسولا فون در لاین ، رئیس کمیسیون اروپا گفت: “این واقعاً فصل جدیدی از روابط ما را باز می کند ، زیرا ما از دادخواهی به سمت همکاری در زمینه هواپیما می رویم – پس از 17 سال دادخواست”.  “این طولانی ترین اختلاف تجاری در تاریخ WTO است.”

به گفته مجری اتحادیه اروپا ، دو کشور گفتند که آنها همچنین برای تجزیه و تحلیل و رسیدگی به “شیوه های غیر بازاری کشورهای ثالث که می توانند به بخشهای عمده هواپیمایی ما آسیب برسانند” همکاری خواهند کرد.

تای گفت که او با هم “برای به چالش کشیدن و مخالفت با شیوه های غیر بازاری چین در این بخش به روش های خاص که منعکس کننده استانداردهای رقابت عادلانه ما است” همکاری خواهد کرد.

ایرباس که دفتر مرکزی آن در فرانسه است اما در آلمان و اسپانیا نیز مقر اصلی دارد ، از این توافق استقبال کرد.

“این زمینه را برای ایجاد یک شرایط برابر فراهم می کند که ما از ابتدای این اختلاف مدافع آن بوده ایم. علاوه بر این ، ما از تعرفه های ضرر و زیان ، که فقط به بسیاری از چالش های صنعت ما اضافه می شود ، جلوگیری خواهیم کرد ، “سخنگوی گفت. ایرباس در بیانیه ای.

وزرای دارایی و امور اروپا فرانسه نیز از این توافق استقبال کردند.

آنها در بیانیه مشترکی گفتند: “ما هم اکنون می توانیم بر کنار گذاشتن این اختلافات و ایجاد شرایط برای رقابت عادلانه در سراسر جهان در حمایت از بخش هوافضا ، که هم برای اروپا و هم ایالات متحده استراتژیک است ، تمرکز کنیم.”

وزیر اقتصاد آلمان پیتر آلتمایر آن را “علامت مهمی برای همکاری های بین اقیانوس اطلس و آغاز جدید در روابط بین اقیانوس اطلس” توصیف کرد.

آلتمایر در بیانیه ای گفت: “ما به تعرفه های کمتر و بیشتر احتیاج داریم ، زیرا تعرفه ها در نهایت به دو طرف اقیانوس اطلس آسیب می رسانند.”  توافق امروز بیش از هر چیز تسکین بزرگی برای صادرکنندگان آلمانی است که وظایف ویژه ای وضع کرده اند. »

هنوز مشکلاتی وجود دارد

علی رغم دستیابی به موفقیت ، این معامله به منازعه تجاری ماوراlantالنهر در دوران ترامپ پایان نداد.  رئیس جمهور اسبق آمریکا همچنین تعرفه های فولاد و آلومینیوم در اتحادیه اروپا را رد کرد.  این اقدام خشم کشورهای اروپایی را که بیشتر آنها متحدان ناتو هستند ، خشمگین کرد ، زیرا این اقدام به عنوان اقدامی برای حفاظت از امنیت ملی ایالات متحده توجیه پذیر بود.

به اصطلاح بخش 232 ، که هم بر تولیدکنندگان اروپایی تأثیر می گذارد و هم باعث افزایش قیمت فولاد برای شرکت های آمریکایی می شود.  اتحادیه اروپا با افزایش تعرفه برای محصولاتی مانند موتور سیکلت ، بوربن ، کره بادام زمینی و شلوار جین به این کشور پاسخ داده است.

اما فون در لاین گفت که به منظور اطمینان از پیشرفت در ایرباس-بوئینگ ، اتحادیه اروپا توافق کرده است که به مدت شش ماه بر روی مجموعه ای از اقدامات ضد فولاد و آلومینیوم که می تواند درست قبل از اجلاس تحمیل کند ، آتش روشن کند.  وی ابراز خوشبینی محتاطانه کرد که تا پایان سال می تواند در اینجا یک توافق حاصل شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۲۷
عرفان محمدپور