موج خبر بلند!

بررسی خبر بخ بلندای امواج سونامی

چرا برای تولید محتوا به سواد رسانه ‌ای نیاز داریم؟

هدف از این مقاله و آموزش اهمیت سواد رسانه‌ ای این است که به شما کمک کنم تا مهارت‌های تفکر انتقادی، برقراری ارتباط مؤثر و حضور به عنوان یک شهروند فعال در دنیای امروز را یاد بگیرید.

سواد رسانه‌ای (media literacy) یعنی مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری که شما را قادر می‌سازد تا پیام‌های رسانه‌های مختلف را بهتر درک کنید و بتوانید آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید.

شما، با سواد رسانه‌ ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌ها خواهید شد. شما همچنین می‌توانید رسانه خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ مشارکت فعالانه داشته باشید.

رابطه تولید محتوا و سواد رسانه ‌ای

 

اگر شما سواد رسانه ‌ای نداشته باشید، در میان انبوهی از اطلاعات مختلف سردرگم می‌مانید.

اهمیت سواد رسانه ‌ای در تولید محتوا

رسانه و محتوا دو عضو جدایی ناپذیرند. تولید محتوا برای رسانه مثل به دست گرفتن قدرت است. چون اوست که می‌تواند کنترل کند تا آنچه را می‌خواهد مخاطب ببیند و آنچه را که نیاز دارد به او برساند.

تحت تاثیر بودن اکثریت یک جامعه و اهمیت تولید محتوا موضوع جدیدی نیست. این تاثیرگاهی به نفع مخاطب و گاهی به ضرر او عمل می‌کند.

 

سواد رسانه ‌ای در تولید محتوا همواره تاثیر مستقیمی روی فکر و نحوه نتیجه‌گیری مخاطب خواهد داشت. پس نباید آن را دست‌کم گرفت.

 

محتوای تولید شده توسط شما همواره پیامی دارد که باید آن را از راه‌های مختلف به مخاطب خود منتقل کنید. گاهی با تولید محتوا رایگان، گاهی با ارسال خبرنامه و گاهی هم از طریق تبلیغات. اما این روزها، این معنی در قالب شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف بیشتر است.

حالا باید توجه داشته باشید، پیام محتوای خود را از چه طریقی به مخاطب منتقل کنید.

 

عکس باشد یا پادکست؟ متن باشد یا ویدئو؟ اندازه آن تا چه حد باید باشد تا جذابیت بیشتری داشته باشد؟ و سوالاتی از این دست و پیدا کردن بهترین جواب برای آن‌ها که محتوای رسانه شما را کنترل و به ذهن مخاطبتان نزدیک‌تر کند.

شما با یادگیری سواد رسانه ‌ای و استفاده از آن در تولید محتوای خود متوجه می‌شوید چگونه با استفاده از قالب‌های مختلف محتوایی در ناخود‌آگاه مخاطب ثبت شوید و او را تحت تاثیر بگذارید.

 

با آموزش سواد رسانه ‌ای شما می‌توانید چگونگی ایجاد پیام‌های رسانه‌ای را یاد بگیرید، اطلاعات اشتباه را تشخیص دهید، پیام‌ها را براساس تجربیات، باورها و ارزش‌های خود ارزیابی کنید و پیام‌های خود را طراحی، ایجاد و منتشر سازید.

سواد رسانه‌ ای می‌تواند به شما بیاموزد که از رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شوید.

 

با آموزش سواد رسانه ‌ای شما فهم لازم و  مهارت خوب دیدن و خوب شنیدنرا یاد گرفته و توانمند می‌شوید تا به جای این‌که رسانه شما را مدیریت کند، شما باشید که رسانه را مدیریت می‌کنید.

 

شما با ارتقای سواد رسانه ‌ای یاد می‌گیرید که محتوایی که نامناسب و ناسالم است و بدرد جامعه هدف نمی‌خورد، تولید نکنید بلکه محتوایی تولید کنید که مفید بوده و نیاز مخاطب شما را به شکل صحیح تامین می‌کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۰۱
عرفان محمدپور