موج خبر بلند!

بررسی خبر بخ بلندای امواج سونامی
چهارشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۵۱ ب.ظ

نکاتی در مورد ویزای کاری (بلوکارت) آلمان

این که چطور میشه جاب‌آفر گرفت یا چطور باید دنبال کار گشت خودش یه مقوله طولانی و مفصله و من متاسفانه یا خوشبختانه تجربه زیادی در این زمینه ندارم که در اختیارتون بذارم. کار پیدا کردن به خیلی فاکتور‌ها مثل رزومه خوب و حرفه‌ای، توانایی عملی (اسکیل) بالا و البته قدرت مذاکره و مکالمه بستگی داره ولی بعد از تمامی این‌ها باز ‌هم میشه گفت که شانس نقش مهمی ایفا می‌کنه. این که به ۱۰۰ جای مختلف رزومه بفرسید و بعد شرکت مناسبتون رو پیدا کنید یا این که در یکی دو تلاش اول جواب مثبت بگیرید، چیزی نیست که بشه از قبل پیش‌بینی کرد. من در این مسیر تقریبا توی گروه دوم قرار میگیرم.

 

بعد از این که تصمیم گرفتم دنبال کار بگردم، چند نفر از دوستانی که توی اروپا مشغول به کار بودند از من رزومم رو گرفتند تا اگر شرکتی دنبال نیرو بود رزومه من رو براش ارسال کنند. که البته این از بزرگواری و معرفت بچه‌های ایرانیه. نهایتا یکی از همون دوستان رزومه من رو برای شرکت خودشون که دقیقا همون زمان دنبال نیروی فرانت‌اند بود ارسال کرد و بعد از چندین مرحله مصاحبه، و گرفتن آفر از سمت شرکت، وارد مراحل گرفتن ویزا شدیم.

 

از اونجایی که ترجیح میدم فقط در مورد تجارب خودم صحبت کنم و شنیده‌ها رو بدون این که خودم تجربه کنم به دیگران منتقل نکنم، توی این پست سعی دارم تمرکزم رو روی مراحل گرفتن ویزا بذارم. و توصیه می‌کنم اگر سوالی در مورد کاریابی دارید به مطالب دیگه‌ای که مابقی دوستان منتشر کردند مراجعه کنید.

 

قبل از هر چیزی بگم که این مراحل وابستگی خیلی زیادی به قوانین و شرایط سفارت آلمان داره و ممکنه در آینده بخش‌هایی از این مراحل تغییر کنه. پس لطفا مرجع اصلیتون رو همیشه سایت سفارت قرار بدید.

در حال حاضر بخاطر شرایط کرونا امکان داره بعضی از بخش‌های این فرایند تغییر کرده باشه. حتما سایت سفارت رو مطالعه کنید.

در حال حاضر سفارت آلمان دو نوع ویزای بلند مدت برای کار داره: ویزای جستجوی کار (Job Seeker) و ویزای کار (Job Offer/Blue Card).

بخش‌هایی از مدارک و مراحل کار برای این ویزا‌ها یکسانه ولی همچنان تفاوت‌هایی هم با هم دارند.

 

ویزای جستجوی کار

ویزای جستجوی کار به این شکله که شما با داشتن یک سری شرایط به سفارت مراجعه می‌کنید و به شما یک ویزای ۶ ماهه داده میشه تا بعد از ورودتون به آلمان در اونجا اقدام به پیدا کردن کار کنید. بعد از پیدا کردن کار می‌تونید نوع ویزا و اقامتتون رو تغییر بدید. در صورتی که در این ۶ ماه موفق به پیدا کردن کار نشید باید از آلمان خارج بشید.

ویزای کار یا جاب‌آفر

 

شما زمانی می‌تونید برای ویزای کار اقدام کنید که کار رو پیدا کردید و بین شما و

کارفرما یک قرارداد تمام وقت بسته شده. در سایت سفارت آلمان این نوع ویزا زیر مجموعه «روادید اقامت» هست. حتما این قسمت از سایت سفارت رو با دقت مطالعه کنید.

در مورد ویزای کار اگر سقف حقوقتون از میزان اعلام شده توسط اداره کار آلمان بالا‌تر باشه، بهتون ‌‌Blue Card تعلق میگیره که در مدت کوتاه‌تری قابلیت تبدیل شدن به اقامت دائم رو داره. در غیر این صورت ویزای کار عادی می‌گیرید که همونم البته برای ورود به آلمان و شروع کار کفایت می‌کنه. در حالت کلی برای گرفتن بلوکارت به ارائه مدرک تحصیلی دانشگاهی نیاز هست. اما نوع دیگه‌ای از شرایط گرفتن بلوکارت برای افرادی با سابقه کاری بالا هست که می‌تونند بدون داشتن مدرک دانشگاهی برای گرفتن بلوکارت اقدام کنند.

 

توصیه می‌کنم برای اطلاع از جزئیات، اصل قوانین رو از سایت‌های انگلیسی یا آلمانی زبان مطالعه کنید. حداقل حقوق مورد نیاز برای بلوکارت هر سال ممکنه تغییر بکنه ولی آلمان برای مشاغلی که نیروی کار بیشتری نیاز دارند حداقل حقوق پایین‌تری در نظر می‌گیره. (فعلا مشاغل حوزه IT و برنامه‌نویسی جز همین گروه هستند.)

 

در مورد من، بعد از این که مراحل مصاحبه به خوبی پیش رفت، از سمت شرکت برای من یک قرارداد کاری (یه طومار ۲۱ صفحه‌ای) ایمیل شد که تمامی شرایط کار رو توضیح داده بود. من حقوق درخواستیم رو بالاتر از سقف مورد نیاز برای بلوکارت اعلام کردم تا بتونم برای بلوکارت اقدام کنم، که خوشبختانه از سمت شرکت با اون مبلغ موافقت شد.

 

از من خواستند که بعد از مطالعه قرارداد یکی از صفحات رو پرینت، امضا و ایمیل کنم. بعد از اون برای من یک نسخه دیگه اسکن شده از همون قرارداد رو ایمیل کردند که هم زمان امضای من و کارفرما رو داشت. این نسخه الکترونیکی برای شروع بخشی از کارهای اداری مرتبط با ویزا کفایت می‌کرد. شرکت همون زمان دو نسخه فیزیکی از قراردادم رو در حالی که امضای حقیقی کارفرما رو داشت برام به ایران ارسال کرد تا یک نسخه رو برای خودم نگه دارم و یک نسخه دیگه رو بعد از امضا کردن براشون پس بفرستم.

 

 

نکته ناراحت کننده توی ارسال فیزیکی مدارک این بود که پست commercial آلمان که ظاهرا امکان پست سریع‌السیر مدارک رو داره، به دلیل تحریم‌ها از ارسال مدارک به ایران خودداری کرده بود و ما نهایتا با کمک دوستانی که توی آلمان داشتیم موفق شدیم قرارداد رو توسط مسافرای ایرانی به ایران ارسال کنیم.

 

شروع کار من طبق قرارداد از ۱ فوریه بود و برای من مهم‌ترین نکته این بود که بتونم توی یک ماه تمامی کارهام رو انجام بدم. به همین دلیل نمی‌تونستیم منتظر پست عادی و... بمونیم. اگر شما هم محدودیت زمانی دارید احتمالا نکاتی که در آینده میگم می‌تونه بهتون کمک کنه.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۰۱
عرفان محمدپور