موج خبر بلند!

بررسی خبر بخ بلندای امواج سونامی

 

مریخ نورد کنجکاوی شاهد یک معجزه رنگارنگ در مریخ است: ابرهای درخشان.

رنگ به جز قرمز غالب ، در این کویر یخ زده نادر است.  اما در آسمان بالای کنجکاوی ، ابرها تقریباً از رنگ درخشان به نظر می رسند.

بر خلاف زمین ، مریخ روزهای ابری و ابری زیادی ندارد.  این سیاره سرخ دارای جو نازک و خشک است ، بنابراین ابرها تمایل دارند که هر دو سال یک بار در کره بیضی خود سرد و دورتر از خورشید در مدار بیضی شکل در آسمان بالای استوای مریخ ظاهر شوند.

این وضعیت دو سال پیش یا یک سال مریخی قبل از اینکه کنجکاوی متوجه ابرهایی شود که زودتر از موعد رسیده و بالاتر از حد انتظار در جو تشکیل می شدند ، تغییر کرد.

در آماده سازی برای این رویداد ، در صورت تکرار مجدد آن ، تیم Human Curiosity روی زمین دستورالعمل هایی را برای کاوش ابرهای زودرس در اواخر ژانویه به مریخ نورد ارسال کرد.

دوربین کنجکاوی ابرهای پر از بلورهای یخ را شکار کرده است.  این بلورهای یخ براق به نظر می رسند زیرا نور خورشید را پراکنده می کنند.  این تصاویر علاوه بر اینکه یک منظره خیره کننده است ، به دانشمندان کمک می کند تا بیشتر در مورد شکل گیری ابر مریخی درک کنند.

این ابرها که زودتر می رسند در ارتفاعات بالاتر و سردتر تشکیل می شوند ، بنابراین در اصل از یخ خشک (دی اکسید کربن منجمد) ساخته شده اند.  دانشمندان هنوز در حال مطالعه آنها هستند تا بفهمند چرا این اتفاق می افتد.

تصاویر گرفته شده در ماه مارس توسط دوربین های ناوبری مریخ نورد که تصاویر سیاه و سفید می گیرند ، امواج ابرها را نشان می دهد.  اما تصاویر رنگی که پس از غروب آفتاب توسط دوربین اصلی مریخ نورد گرفته شده ، ابرهایی براق و درخشان را نشان می دهد.

با غروب خورشید ، این ابرهای بلند تقریباً رشته ای رشد می کنند و پر از بلورهای یخ می شوند و نور خورشید را که در حال کمرنگ شدن است منعکس می کنند.  سپس با از بین رفتن نور خورشید تاریک می شوند.

مارک لمان ، دانشمند جو در انستیتوی فضایی بولدر در کلرادو ، در بیانیه ای گفت: “اگر ابری با مجموعه رنگی پاستلی براق مشاهده کردید ، به این دلیل است که تمام ذرات ابر تقریباً یک اندازه هستند.”  “این معمولاً به محض تشکیل ابرها اتفاق می افتد و همه آنها با یک سرعت رشد می کنند.

لمان گفت: “من همیشه از رنگ هایی که ظاهر می شوند متعجب هستم: قرمز و سبز ، آبی و بنفش.”  “دیدن چیزی که با رنگهای زیادی در مریخ می درخشد واقعاً عالی است.”

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۱۱
عرفان محمدپور