موج خبر بلند!

بررسی خبر بخ بلندای امواج سونامی
چهارشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۴۳ ب.ظ

ارتش استرالیا علیه شترمرغ‌ها!

در دوران جنگ سرد برای اجتناب از جنگی ویرانگر سران چهار قدرت برتر آن زمان، که شوروی، آمریکا، بریتانیا و فرانسه بودند، در ۱۷ و ۱۸ جولای ۱۹۵۵ در ژنو گرد هم آمدند تا برای خواسته مشترک خود که صلح جهانی بود، جلسه‌ای برگزار کنند؛ هرچند موضوعات مختلفی از جمله مذاکرات تسلیحاتی، موانع معاملات، دیپلماسی و سلاح‌های هسته‌ای در این مذاکرات بررسی شد، نهایتا هدف اصلی آن افزایش امنیت جهانی بود.

 

در زمان برگزاری این کنفرانس تنش‌های بین‌المللی در اوج خود بود و این باعث شد که سران کشور‌های قدرتمند به این نتیجه برسند، فکر خوبی است که برای هدف مشترک صلح در ژنو دیدار کنند. هرچند با پیوستن آلمان غربی به ناتو امید یک آلمان بی‌طرف متحد را از بین برد و درخواست شوروی برای از میان برداشتن پیمان ناتو و پیمان ورشو و ایجاد یک سیستم امنیت همگانی رد شد؛ با این حال، این کنفرانس آغاز دوره خوش بینی در جنگ سرد شد.

 

پس از پیروزی انقلاب کوبا علیه رژیم باتیستا، روابط بین کوبا و آمریکا ـ که حامی باتیستا بود ـ تیره شد. آمریکا که درگیر جنگ سرد با شوروی بود، از اینکه یک کشور کمونیستی نزدیک به خاک آمریکا روابط خوبی با شوروی داشته باشد، دلخوش نبود و از این رو در زمان آیزنهاور سی‌آی‌ای نقشه حمله‌ای برای براندازی دولت کاسترو را طراحی کرد

 

که بعد‌ها با اجازه کندی اجرا شد. برنامه این بود که افراد تبعید شده وفادار به باتیستا تجهیز شده و آموزش داده شوند و در قالب شورشی به کوبا حمله کنند. هواپیما‌های بی-۲۶ را به رنگ هواپیما‌های کوبا رنگ‌آمیزی کردند و قرار بود مدعی شوند که خلبان از نیرو‌های خود کاسترو است که خیانت کرده است. اما نقشه به آن شکل که انتظار می‌رفت پیش نرفت. خلیج خوک‌ها که به عنوان محل ورود نیرو‌ها انتخاب شده بود،

 

زمینی مردابی داشت و نیرو‌های شورشی که تیپ ۲۵۰۶ نام داشتند، در آن زمین‌گیر شدند و نهایتا بعد از ۳ روز جنگ شکست خورده و تسلیم شدند. آمریکا به شدت نقش خود در این حمله را انکار کرده بود، اما کوبایی‌ها با سربازانی که اسیر شده بودند به صورت زنده در تلویزیون مصاحبه و اعترافات آن‌ها را پخش کردند.

 

حمله به خلیج خوک‌ها یکی از بدترین شکست‌های تاریخ آمریکاست. بسیاری از مقامات سی‌آی‌ای که در این عملیات نقش داشتند، اخراج یا مجبور به استعفا شدند. این حمله روابط کوبا و شوروی را نزدیک‌تر کرد که خود نهاتا منجر به بحران موشکی کوبا شد. ویدیو مربوط به این بحران دوران جنگ سرد را نیز می‌توانید در بخش ویدیو تابناک مشاهده کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۰۱
عرفان محمدپور